wilfer.reismee.nl

Amman Jordanië

29 juli en 30 juli 2012 32 graden

Taxi Van den Bosch heeft ons om half 10 naar Schiphol gebracht. Het vliegtuig van Royal Air Jordanian vertrok stipt op tijd om 12.35 uur. Na een snelle vlucht, in een bijna rechte lijn van Amsterdam naar Amman kwamen we na 4 uur 15 minuten op Queen Alia airport aan. Eerst maar even geld wisselen (die Euro is niet veel meer waard!!). Nederlandse staatsburgers hebben een visum nodig. Voor 20 dinar krijg je een paar stempels en een mooie zegel in je paspoort. Daarna de bus gepakt en werkelijk naar Amman geraced. De buschauffeur had honger en rook de pan van moeders. We kwamen om 19.30 uur aan op het busstation en iedereen zat te hopen dat de Imam met zijn gebed kwam, etenstijd betekent dat. In de taxi naar het hotel werd er nog even wat eten naar binnengegooid. Gratis dadels, water en hele vage yoghurt in onze beleving. Dit laatste rook naar optimeldrink limoen, maar smaakte naar héle zure melk. Goeie genade, direct down the drain.

Na een goede nacht (met oordoppen, want het leek wel alsof de Imam naast je bed stond te bidden) zijn we naar de Citadel 'Jebel al-Qala'a' gegaan. Tip van het hotel neem een taxi voor 1 dinar en loop na het bezoek de berg naar beneden. Het is maar goed dat we dat gedaan hebben, want Amman heeft een stel steile straten.De trucvan vadaag was om een taxichaffeur te vinden die het woord Citadel verstond. Na 2 pogingen toch maar even het arabische woord opgezocht in de Lonely Planet. Tadaa!En we scoorden een taxi voor 1 JD, hoewel de chauffeur bij de bestemming begon te bedelen om nog1 JD extra. Wilja was al uitgestapt en was het ge-emmer van de chauffeur zat. Ze gebaarde dat Ferry ook uit moest stappen. In verhouding was het een kippestukje met de taxi en als je bedenkt dat de bezine hier goedkoper is dan een fles water, dan moeten ze niet zeiken om een dinar. Dus Ferry zei dat hij geen dinar meer had en stapte uit. De citadel is gelegen op een 850 meter hoge berg en is een nederzetting uit de Bronstijd. Toegegeven heb je af en toe wel wat fantasie nodig om te zien hoe het er vroeger uit heeft gezien, maarje hebteen mooie uitzicht over Ammandat gebouwd is op enkele heuvels. 'sMiddags toch maar even siësta gehoudenen voor de rest maar even rustig aan gedaan. Eens zien wat we de komende dagen gaan doen. In ieder geval vertrekken we woensdag naar Petra voor 3 dagen.