wilfer.reismee.nl

26-30 september Hanoi Halong Bay 32 gr.

26 september Hanoi

Wakker worden in een 2-persoonsbed. Dat is echt alweer 3 weken geleden, want in Beijing hebben we ons in een twijfelaartje gefrommeld. Na een prima ontbijt opgediend door 5 bedienden zijn we een stadswandeling gaan maken door the Old Quarter van Hanoi. Ontzettend uitkijken is het voor de ontelbare brommertjes, oversteken is op hoop van zegen. Als je even niet oplet wordt je zo voor je kont gereden Het is weer zo'n 32 graden en erg benauwd na een half uurtje op straat zijn we dan ook helemaal doorweekt. Bij het meer van Hanoi waar een tempel op een eiland staat, hebben we heerlijk gezeten en gekeken naar de mensen. Alle bruiden en bruidegommen van de stad hadden zich hier ook verzameld. Ferry dacht eerst echt dat ze allemaal gingen trouwen maar het schijnt voor een bruidscatalogus te zijn, want bij ieder bruidspaar liepen ´maar´ 4 mensen omheen (fotograaf, visagiste, kleedster, lichtman). Aan de andere kant van de stad ligt het Mausoleum van Ho Chi Minh, een riksja bood uitkomst. Voor een euro of 4 werden we daar als de koning en koningin heen gebracht. Het is een park met het Mausoleum, Pagode, botanische tuin (incl. bruidsparen die bij elke bamboeplant stonden), museum,presidentieel paleis etc. Alles staat op dit moment in het teken van 1000 jaar Hanoi. Op 10.10.2010 is het knalfeest. 's Middags heeft Ferry een hotel geboekt in Bai Chay bij de hotel Manager, die liep al continu achter onze kont aan wanneer we nou iets gingen boeken. Bai Chay ligt ongeveer 160 kilometer van Hanoi in de buurt van Halong Bay.

27 september Hanoi

Heerlijk geslapen. Bij het ontbijt van jam en een gebakken eitje werd Ferry verbaasd door een opmerking van de receptioniste. Zij verbaasde zich erover waarom hij zijn theezakje 2 keer gebruikte. Ze recyclen in Vietnam echt alles 600x en een theezakje 2x gebruiken vinden ze vreemd. De stadswandeling ging vandaag naar het Lenin park. In het park waren de Vietnamezen heerlijk aan het dansen, voetvolley te spelen en te zwemmen in het verschrikkelijk vieze water. 's Middags langs het meer gelopen en naar de voorbereidingen gekeken die ze voor 10 oktober aan het treffen zijn. Ferry is een echte bezienswaardigheid. Hij staat al bij zeker 20 Chinezen op de foto. Sommige vragen netjes May I take a picture of you, anderen doen het stiekem maar dat heb je wel in de gaten ha,ha. Er zijn weinig toeristen en die witte huid is toch wel interessant.

28-29 september Bai Chay 30-31 gr.

's Ochtends hebben we bij het ontbijt nogmaals geprobeerd dat de thee te sterk was en dat we alleen heet water wilden met het theezakje apart. Hmmm, de ontbijtjongen/portier/bagagist kon geen woord Engels, dus we hebben onze beste vaardigheden van Hints laten zien. Uiteindelijk kregen we naast ons 5 keer getrokken kopje thee ook nog een glas heet water, waarmee we een goed glas thee konden maken. Stipt om 8 uur werden we opgehaald door de gids voor de minibus die ons naar ons hotel in Bai Chay zou brengen. Met 20 toeristen zaten we in de minibus gestouwd en wij waren de enigen die geen arrangement Halong Bay/ Cat Ba Island geboekt hadden. Na 1,5 uur hadden we de verplichte commerciële stop bij een souvenirwinkel en rond het middaguur waren we in Bai Chay tourist dock. Echter de minibus ging niet verder en daar zaten we dan. De chauffeur was niet te vermurwen en de gids was ineens ook niet meer zo vriendelijk en flexibel meer. Hebben wij weer! Na een paar belletjes naar het boekingskantoor van APT travel (onthoud die naam mensen!), bleek dat er een fout was gemaakt en dat we het zelf maar moesten uitzoeken. Onze manager van het Luxury hotel in Hanoi had het dus niet voor de volle 100% voor geregeld. Jammertje van de week. Die minibus was helemaal leeg, dus het zou een kleine moeite geweest zijn om ons 2 km verderop af te zetten. Het blijkt dus maar weer, als je net ff iets anders wil dan de reguliere toeristenkudde, dan wordt het erg ingewikkeld. Zucht. Na een kwartiertje stappen waren we doorweekt van de hitte bij ons hotelletje aangekomen. Gelukkig stonden we daar wel op de lijst en konden we zo onze kamer in. De rest van de dag hebben we onthaast en genoten van Halong Bay vanaf het strand. De moesson van die ochtend was gelukkig verdwenen en de zon kwam zelfs te voorschijn.

De volgende dag hadden we het plan gevat om een dagje Cat Ba Island te doen vanuit Halong City Harbour. Op de boulevard werden we al gauw uit de droom gehaald, omdat de haven van Halong City alleen een industrie haven is waar geen toeristboten vertrekken. Dan moesten we toch in Bai Chay wezen... Het mannetje in kwestie had wel een tocht in de aanbieding van 6 uur dobberen voor 16 dollar die binnen 15 minuten kon vertrekken. Dit was niet verkeerd, gezien de meeste tochten maar 4 uur duren en pas om 12.00 uur vertrekken. We zaten op een boot met alleen maar Vietnamezen, die geen woord Engels spraken (op 1 gozer na).We hadden het beste weer van de wereld; blauwe lucht, zonnetje en wind in de haren. De eerste stop was een grot, waar wij al gauw door heen waren gelopen. De boot had in tussentijd aangemeerd aan de steiger, die half weggezakt was. De 2e stop was een drijvende visboerderij. De visboer hield de gevangen vis in een eigen gefabriceerd bassin, waarbij hij de vis verder opkweekte. We hebben wel eens grote slakken gezien, maar zo groot als het formaat van een volkorenbrood? Nee, dat niet, maar die hadden ze daar ook. De 3e stop, weer een grot, hebben we aan ons voorbij laten gaan en zijn lekker op het terras geploft met ijs en drank. Uiteindelijk waren we rond 15.15 uur weer terug in Bai Chay. Bij de plaatselijke VVV zijn we erachter gekomen dat vanaf een ander eiland een ferry gaat naar Cat Ba Island. Dit eiland is met het vaste land verbonden via een brug, ongeveer 16 km hier vandaan. Dat is een optie die ons wel aanstaat, in de hoop dat we het dan wat ‘rustiger' krijgen . We denken er sterk over om Ferry een burka aan te trekken. Ze zijn hier toch wel erg nieuwsgierig en ze willen continu Ferry op een boot of scooter hebben. Met een burka aan, mogen ze dan voor 30.000 Dong per keer onder de burka kijken. Hahahaha! Nou weet hij tenminste hoe Wilja zich voelde in de Baltische Staten.

Donderdag 30 september hebben we na het ontbijt een taxi gepakt voor de boot naar Cat Ba Island. We waren om 9 uur bij een zeer verlaten terminal met een handjevol Vietnamezen en om 11.30 uur zou de boot vertrekken. Bij de ticketbox konden we pas om 11.20 uur de kaartjes kopen. Heel vreemd. Het was lekker weer dus dat wachten viel wel te overbruggen. Er kwamen zowaar nog 4 extra toeristen de terminal binnen rollen. Een stel uit Polen en een stel uit UK/Zweden, Rory en Josefine. Met deze laatste 2 hebben we de wachttijd kunnen doden met vakantiebelevenissen van elkaar. De boot was keurig op tijd en we deden er ongeveer een uur over. Toen waren we op het eiland. We vroegen ons af waar we in hemelsnaam beland waren. Uiteindelijk kwamen we erachter dat we in het noorden van het eiland terecht waren gekomen en we zijn met z'n zessen in een minibus gepropt om vervolgens een klein half uurtje over het eiland te hobbelen totdat we in Cat Ba town waren. Het hotel wat we voor ogen hadden was vol, helaas maar niet getreurd want er waren nog genoeg andere alternatieven aan de boulevard. Na een lunch met Rory en Josefine zijn we met z'n viertjes op zoek gegaan naar een hotel wat verder op de boulevard (thanks Rory and Josefine for helping us out with the lunch!). We zagen een hotel dat kamers voor $ 15 aanbood, incl. airco. Na een inspectie van de kamer door de dames, hebben we besloten om hier enkele dagen te blijven.

Gerben

Ferry, the white giant! Dat is toch wel een aparte ervaring. En wat een prachtige plaatjes van dit land. Woow! Have a good time!

Lisette en Edwin

Hé luitjes,

Vietnam klinkt interessant! Misschien maar goed dat de nachttrein naar Hanoi niet uitkomt qua data en we de bus moeten nemen vanuit China. De trein klinkt niet echt als een heel relaxte optie... :-) En jammer dat ze geen Allo Allo look-alikes hebben, die vonden we juist zo leuk! Tibet is geweldig, we genieten van elke minuut. De Mount Everest Base Camp was ook echt te gek! Morgen reizen we weer naar China. Blijf genieten van al het moois en...tot op het terras in Vietnam, wherever, whenever!

Liefs,
Lisette en Edwin

Edminda

He, ik dacht dat jullie gingen om alle bezienswaardigheden te bekijken en niet om zelf als een te fungeren... als dit doorgaat, is entree heffen inderdaad geen slecht idee! Een manier om hotelkosten terug te verdienen? Wel beetje jammer dat jullie iedere keer overal in gepropt worden en te maken hebben met mensen die geen engels spreken, maar je moet maar denken dat jullie straks wel onverslaanbaar zijn als stel met hints! Petje af voor jullie! geniet in ieder geval ff lekker van jullie kamer met airco, want zo te lezen is dat geen overbodige luxe daar....

Groetjes, Edminda

anita en henk

Hoi kids. Bedankt voor jullie berichtje op mijn mobiel. We konden jullie even niet volgen op internet maar gelukkig is de mobiel er ook nog. Jeetje, wat een belevenissen en samen zijn jullie wel heeeel sterk heb ik de indruk. Fijn dat het zo leuk en zo goed gaat. Volg het nu weer fanatiek hoor.

Nancy

Wat heerlijk om met jullie 'mee' te reizen. Geniet elke keer weer van jullie verhalen.

Overigens bedankt voor de felicitaties.

Heel erg veel plezier verder en blijf me op de hoogte houden ajb vind het geweldig.

D&W

Wat fijn dat we jullie zo kunnen volgen. De videofelicitatie was geweldig leuk. We hopen dat jullie onze sms daarover hebben ontvangen. We vinden dat jullie erg beeldend schrijven. Leuk al die ontmoetingen onderweg met andere reizigers. We genieten er erg van. Succes met jullie verdere avontuur. Heel veel liefs

PapMam W.

Sandra

Wat een verhalen allemaal!! haha... zo op reis maak je toch elke dag wat mee! Geniet er maar van!!!
Wilja, heb nog een nieuwtje voor je: per 1 november heb ik een nieuwe job. Heel bizar, maar ik zal je bij KPMG niet meer zien! Maar dan moeten we maar even in het nieuwe jaar een keertje afspreken. In de tussentijd houd ik gewoon lekker jullie website in de gaten :-)
Veel plezier nog!!

D&W

FERRY BIJNA JARIG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!