wilfer.reismee.nl

Sri Lanka part 2

13 augustus Kandy, 27 graden

's Morgens 08.30 uur op pad naar het station om kaartjes naar Nuwara Eliya te bemachtigen voor 15 augustus. Dit was gelukt ware het dat de kaartjes voor de panoramawagon (lees toeristen) tot 26 augustus volgeboekt was. Maar vanaf een ander station konden we nog wel seats krijgen voor de 2e klas. We zijn benieuwd in wat voor barrel we dan belanden... Vervolgens ging de trip naar Pinnawella. Pinawella staat in Sri Lanka synoniem voor olifanten. De eerste stop die we maakten was bij de Millenium Elephant Foundation waar Wilja de olifant een heerlijke scrubbeurt in de rivier heeft gegeven. Ferry had een minibanaan die niet rijp genoeg was voor hemzelf en Wilja opperde om deze aan een olifant te geven. We zagen 1 olifant in zijn uppie rustig eten en dachten dat we hem wel die banaan konden voeren. Echter toen we binnen een straal van 5 meter kwamen, begon die fant enorm te toeteren. Toch maar niet. Achteraf waren we al gewaarschuwd dat we niet bij een olifant mochten zonder dat de mahtout er bij was. Oeps, just slipped our mind. Op het kleine complex werken veel vrijwilligers van over de hele wereld om het complex te onderhouden en verbeteren. Er wordt bijvoorbeeld een groentetuin aangelegd en de bedoeling is om het complex flink uit te breiden.Na deze leuke stop zijn we 10 minuten verder gereden om de terugkeer van de olifanten van de rivier te zien door de straten van Pinawella zelf. Dit was een leuk schouwspel met vele foto's tot gevolg. Hier is ook het bekende olifanten weeshuis dat door de regering wordt gesponsord, waar ook de entreeprijs naar regeringsmaatstaven zijn. We waren hier al voor gewaarschuwd en hebben 't weeshuis gelaten voor wat het was. De lunch hebben we genuttigd in een restaurant met uitzicht op de rivier en badende olifanten in onze ooghoeken. Na de hele ochtend olifanten gezien te hebben besloten we om een Spice & herbal garden te bekijken (die hadden we nog tegoed van gisteren). De rondleiding was heel interressant met als gevolg een paar potjes aan te schaffen voor allerlei kwaaltjes, hahaha. Het bijft toch een commercieel trucje, al die workshops. Als laatste wilden we een wandeling maken in de Royal Botanical Gardens in Kandy. Kandy ligt op 500 meter hoogte in de bergen dus de temperatuur is iets milder dan in de rest van Sri Lanka. Het gebied van de Botanical gardens is behoorlijk groot met heeeel veel verschillende planten en bomen. We konden daar dan ook makkelijk 2 uur rondstappen, lkker relaxed en op ons gemak. Dat mag ook wel na een dag geploeterd te hebben de dag er voor.. Na deze heerlijk en mooie wandeling terug naar het hotel. Op naar een Westerse (Hollandse) maaltijd met gepureerde aardappels, spinazie,wortels,sperziebonen en kip. We zijn er nu ook eindelijk achter hoe het hotel hier heet, Sweet Cinnamon. Wilja zag het aan de WIFI connectie en we hebben het hotel ook direct maar ff gegoogled. Alleen de luxe kamers staan nog op de site. De basic kamers waar wij in slapen, worden niet vermeld.

14 augustus Kandy, 27 graden

Op onze gebruikelijke tijd, 08.30 uur, vertrokken naar de Temple of the Tooth. De meest heilige plaats in Sri Lanka voor de boedhisten. Maar eerst even gestopt bij de oorlogsbegraafplaats van de 2e Wereldoorlog. Keurig netjes wordt deze onderhouden en de graven liggen er dan ook piekfijn bij. Een klein informatiebord legt uit hoe de situatie militair in Sri Lanka tijdens de 2e Wereldoorlog was en dat Sri Lanka niet als heel erg belangrijk werd gezien door de Japanners. Na een houtshop en een juwelenshop (even wat bijverdienen voor onze chauffeur) zijn we op tijd voor de opening van de heilige deur om 10.30 uur. Werkelijk een drukte van jewelste met mensen die van alles komen offeren aan Boedha. Van bloemen tot aan alles wat je maar kan eten. Boedha heeft daarom zo'n lekker rond buikje!! Het is fascinerend om te zien dat al die mensen voor die dikke boedha staan te bidden. Wij vinden het maar een vreemde religie, in onze ogen heeft het Christendom en de Islam toch iets meer. In de tempel staan veel mooie objecten en we hebben er dan ook zo'n 2 uur rondgelopen. Bovenop de heuvel geluncht met prachtig uitzicht op Kandy Lake. Daarna op naar het oerwoud (Udawattakelle Sanctuary) en onderweg nog even een pitstop gemaakt om cricket te kijken bij een schoolklasje. Cricket is de nationale sport van Sri Lanka en we hebben geprobeerd om er wat van te begrijpen. De klas bestond echter uit een stel jongetjes van een jaar of 8, waarvan de helft in het speelveld naar de grassprietjes of de lucht zat te kijken. In het oerwoud stonden enorm grote bomen en er woonden een hoop apen. Bij een kruising van het wandelpad werden we zowat omsingeld door een groepje van die beesten. De apenachtervolging op Penang stond nog vers in ons geheugen en we zijn dan ook direct een willekeurig pad in geslagen. Gelukkig voor ons, want we liepen langs de Pus Wela, een 200-300 jaar oude liaan. 's Avonds heerlijk genoten van een Srilankaans diner.

15 augustus Kandy naar Nuwara Eliya, 24 graden

's Ochtends hebben we nog door Kandy gewandeld, voordat we de trein naar Nuwara Eliya zouden pakken. Het station dat wij moesten hebben, lag even buiten Kandy en was verdacht verlaten. Zitten we wel goed??? Gelukkig bij vertoon van ons ticket zei de lokettist dat de trein rond kwart 12 zou aankomen. Welk perron dat zou zijn, was nog niet bekend. Maar dat zou omgeroepen worden. Intussen kwamen wat meer toeristen het perronnetje oplopen, dus we vermoedden dat zij dezelfde trein zouden nemen. Er werd wat omgeroepen en we zagen wat mensen in beweging komen. Wij hadden op onze beurt geen flauw idee wat er omgeroepen werd en Wilja liep met ons ticket naar zo'n cheffie van het station. Eh, hij moest het navragen en liep weg. Oh jee, niet weer hoor. En Wilja liep gauw achter hem aan. Mannetje 1 wist het niet, mannetje 2 wist het ook niet, maar gelukkig was er nog mannetje 3 en die wees in de richting waar we al andere mensen hadden zien lopen. 'Oké, waar loopt dit pad naar toe?', vroegen we ons af toen we zagen dat we een brug over moesten in de bush belandden. Taadaaa! Achter de bosjes hadden ze perron 3 verstopt. 10 minuten voor vertrektijd kwam de trein al aan. De wagon met onze zitplaatsen was minder gammel dan we verwacht hadden. Geen houten bankjes, maar stoelen. In totaal duurde de reis 3,5 uur en het landschap met dorpjes, watervallen, tunnels en theeplantages trok aan ons voorbij. Geweldige vergezichten en veel zwaaiende kinderen langs de weg. In Nanu Oya moesten we eruit waar Garmini met de auto op ons stond te wachten. Heel goed, jochie. We hebben een poging gedaan om een theefabriek te bezoeken, maar het was er druk en we moesten even wachten. Echter was ons geduld niet rijkelijk bedeeld die dag en we zijn hem dan ook gesmeerd. We wilden liever in de plantages zelf even banjeren en Ferry wilde heel graag met de theeplukkers op de foto. We hadden geluk, want in een plantage langs de weg waren 2 dames in de velden aan het plukken en Garmini zei dat we zonder problemen de plantage op konden lopen. De dames vonden het bijster interessant dat Ferry bij ze op bezoek kwam en ze lieten ons zien waar op te letten bij het theeplukken. Vol enthousiasme gingen ze voor ons poseren en met een donatie van onze kant waren ze helemaal blij. 's Avonds lekker in het guesthouse rijst met kipcurry en 3 soorten groentes gegeten. De temperatuur is erg verschillend met Kandy. Het is hier 's avond lekker fris en je ligt niet te plakken in je bed van de hitte. Een airco in de kamer hebben we dan ook niet nodig.

16 augustus Nuwara Eliya naar Tissamaharama, 20-32 graden

's Ochtends zijn we naar de Hakgala gardens gegaan, waarbij we nog een fotostop gemaakt hebben bij De Seetha Amman tempel, een Hindu tempel. Ook bij deze botanische tuin was het zo dat de lokale bevolking 50 Sr moest betalen en de toerist 1100 SR (!). Maar eerlijk is eerlijk, tuin lag er prachtig bij. Ook hebben we zwarte apen met grijze baardjes gespot. Alle andere apen die weer eerder gezien hadden waren bruin en ontzettend brutaal. Deze waren wat schuwer, lieten zich niet op de weg zien en bleven veilig in de boom. Het viel ons op dat sommige locals in het park zelfs een muts en oorwarmers op hadden. Oké, het is in de bergen wel wat frisser en wij hadden ook onze truien aan, maar een muts? Dus het valt met ons wel weer mee, de koukleumen uit Alphen!! Op naar de Rawana Falls bij Ella. De weg er naar toe was erg bochtig met veel verkeer. Hier kon Wilja slecht tegen en het werd steeds stiller op de achterbank. Gelukkig stopten we na een uurtje en konden we de auto uit. We hebben weer naar een potje cricket zitten kijken. Dit keer waren het gasten van een jaar of 16 en die konden het goed. Voordat dat we weer verder reden heeft Wilja nog even een reistablet genomen, want je weet het maar nooit. Bij de Rawana waterval aangekomen hebben we ook weer een Kodakmomentje gehouden om richting Tissamaharama te gaan. Deze plaats ligt vlak bij het Yala National Park. Onderweg kreeg Garmini een telefoontje van het hotelletje waar we zouden slapen. De manager had een foutje gemaakt en we zouden maar één nachtje kunnen blijven slapen ipv 2. We hadden liever een plek waar we 2 nachten konden blijven, zodat we niet hoefden te verkassen. Echter, 2 andere hotels die we geprobeerd hadden, waren helemaal vol. Toch maar plan A gevolgd, maar Ferry wilde toch even met de manager spreken. Ferry kon praten wat hij wilde, maar zoals de cultuur hier is deed de manager geen enkele poging om ons tegemoet te komen. Snel schakelen en meedenken met de klant is ze hier niet aangeleerd. Wanneer je als dubbeltje wordt geboren, word je hier nooit een kwartje. We merken dat ook bij onze driver. We moeten geen gecombineerde vragen stellen, want dan krijg je of een antwoord die de vraag niet beantwoordt of dan krijg je ´yes´ te horen en dan weet niet nog niet veel. Vandaag heeft hij trouwens een bekeuring van 1100 SR gekregen omdat hij over een doorgetrokken streep had gereden. In eerste instantie dachten we dat hij een prent kreeg voor te hard rijden, want hij was gepakt met een lasergun. Hij reed 80 waar je maar 70 mocht. Maar die bekeuring komt voor de rechter en dat kan hem nog wel eens 20.000 SR kosten. Hij was er mooi ziek van. Een dagloon naar de haaien. ´s Avonds hebben we een korte wandeling gemaakt langs het Tissa Wewa meer. Daar zie behalve je een hoop waterbuffels en vogels ook een hoop locals in het water. Blijkbaar nemen ze daar hun wekelijkse bad, want ze soppen zich helemaal van top tot teen in en ze doen ook meteen even de was. Voor geen goud dat wij daar in gaan liggen, anders zitten we voor de rest van de vakantie op de wc.

17 augustus Tissamaharama, 30 graden

Na het ontbijt heeft Ferry meteen Garmini getackled om te vragen of hij nou een kamer voor ons had geregeld. Dat had hij inderdaad. Goed zo, hij leert het wel. Bij het nieuwe hotel konden we al om half 12 inchecken en om 2 uur werden we opgehaald door de safari-jeep. We gingen die middag naar het Yala National Park. Het was ook mogelijk om een ochtendsafari te doen, maar dan hadden we om 5 uur uit ons bed gemoeten. Daar had Ferry helemaal geen zin in, dus werd het de middagsafari van 2 tot 6 uur. 'Wat een gare bak', dacht Ferry toen hij de jeep zag. Dat klopte ook wel, want de driver zat al 35 jaar in het vak en zijn landrover was even oud. Na een half uurtje rijden, kwamen we het park binnen. In het begin zagen we wat waterbuffels en vogels. We zeiden tegen elkaar dat we minstens toch een paar olifanten wilden zien. Nou, nog geen kwartier later stonden er 4 in de bosjes langs de weg te eten. Geweldig gezicht was dat. In het park reden er een hoop jeeps rond en iedereen kon een eigen route rijden. Onderling werd er wel een hoop gekletst en op deze manier werden we door een andere driver geattendeerd op die olifanten. Verder hebben we gezien: krokodillen, apen, pauwen, pelikanen, zee-arends, herten, wilde zwijnen, nertsen en als toegift een heus luipaard. Tijdens deze safari hebben we het maar 1x benauwd gehad en dat was toen een mannetjes olifant wel heel dicht naar onze jeep kwam lopen. Gelukkig kwam hij niet verder dan een meter afstand en hebben we erg mooie foto's van hem kunnen maken. Gebroken kwamen we rond 7 uur bij ons hotel weer aan, want 5 uur in zo'n bakkie zitten vraagt toch wel wat inspanning. We werden behoorlijk heen en weer geschut en af en toe bijna gelanceerd. Maar het was het allemaal dubbel en dwars waard. Entree kostte 5800 SR en 5000 SR voor de jeephuur. Maar de driver had het formidabel gedaan en we hebben hem 6000 SR gegeven voor alle moeite, want zonder zijn arendsoog zouden wij geen olifant gezien hebben.

Martina

Geweldige belevenissen weer! SR is?