wilfer.reismee.nl

Langkawi, Penang en Singapore

21 november naar Penang, 30 gr.

's middags zouden we de boot van 14:30 uur nemen naar het eiland Penang. Om de tijd te doden hebben we bij Eagle square gebivakkeerd. Hier hebben we nog eens in grote lijnen de reis door Maleisië doorgenomen. We willen sowieso Kuala Lumpur, Malakka en Singapore bezoeken. Voor de rest geloven we het wel voor deze vakantie. Ook willen we niet meer dan 7 uur in een bus zitten voor een kippestukje van bijv. 200 km. We zitten nu op het punt dat we op een reisdag niet zoveel meer uitvoeren. Een nachttrein willen we nog wel doen om grote afstanden af te leggen, dat scheelt ook weer een overnachting. Maar voor de rest vinden we 4 uur reizen meer dan genoeg op een dag. De boot vertrok strak om half 3. Al snel waren een heel aantal mensen zeeziek. De boot was nogal gammel en met de korte golfslag van de zijkant was dit snel bekeken. Wij hadden er gelukkig geen last van. Dus Ferry heeft een man uit Saudi-Arabië een cursus gegeven hoe niet zeeziek te worden. Het hielp bijzonder goed bij hem en hij was er dan ook zeer blij mee. Hij heeft zelfs met de man foto's uit Saudi-Arabië zitten kijken. Om 17:15 uur kwamen we aan in de haven van Penang. Een kwartier sneller dan gepland. In de terminal werden we direct besprongen door taxichauffeurs. Maar we wilden eerst een plattegrond scoren van het eiland, zodat we enigszins een idee hadden waar we waren en hoe ver het hotel was. Wilja sprak een stel aan dat er erg toeristisch uitzag, Russen bleek achteraf, en ze vroeg hen of ze misschien een plattegrond hadden van het eiland. Die gozer haalde een mooie kaart tevoorschijn en we zagen dat het hotel nog wel even banjeren was. We mochten de kaart houden en hebben toch maar een taxi aangehouden op straat. Dat scheelde weer 5 Ringgit in verhouding met wat de chauffeurs bij de terminal vroegen. In het hotel aangekomen konden we direct de kamer in. Wat een muffe lucht, daarom maar meteen de airco vol aangezet. Voor de rest was de kamer erg retro.. Maar we hadden wel warm water in bad. In voorgaande hotels hadden we soms douchewater dat 'lauw-plus' was. Dat was net aan. Gisteren was het water zelfs 'lauw-min-min'. Dus verplicht badderen ipv douchen. Aangezien op dit eiland zondag rustdag is, ipv vrijdag op Langkawi, waren er niet veel zaken open. Toch hebben we lekker bij een lokaal tentje kunnen eten. 's Avonds heeft Wilja foto's gemaild naar Tania uit Rusland.

22 en 23 november Georgetown en Batu Ferrenghi strand, 30 gr.

De eerste dag hebben we door Georgetown gelopen. Georgetown heeft een oude binnenstad met een Chinatown en Indiatown. In de rest van de stad zijn de Engelse invloeden hier duidelijk terug te zien in de gebouwen. Ook hebben we gezien waar de boot naar het vasteland vertrekt en we hebben voor de 25e kaartjes voor de trein van Butterworth naar Singapore gekocht. Eigenlijk wilden we de 24e met de trein mee, maar die was al vol. Dat wordt 13 uur boemelen, want hij vetrekt om 8 uur in Butterworth en om 21:15 uur arriveren we in Singapore. De trein trekken we dan nog wel en vanuit Singapore zullen we op ons gemak en in korte etappes weer naar het noorden reizen. Dinsdag 23 november hadden we ons een dagje strand beloofd en we pakten bus 101 naar Batu Ferrenghi, want Georgetown heeft zelf geen strand. Voor 2,70 RM per persoon hobbelden we in een uurtje naar onze bestemming, dus dat is echt geen geld. Het duurste in dit land is de overnachting en de alcohol. Betaalden we op Langkawi nog ca. 2 RM voor een biertje, hier moet je al gauw 8 RM neertellen. Terwijl een colaatje maar 2 RM kost. 's Avonds hebben we heerlijk gegeten en speciaal voor Ferry de Indiaase kok de kip niet te pittig gemaakt. De keer daarvoor had hij ook kip gegeten waar de vlammen uit zijn oren kwamen. Ook hebben we bij de bakkerij van de Pacific supermarkt een heus meergranen brood gekocht. We wisten niet wat we zagen! De geroosterde toast en stokbrood komt nu aardig onze neus uit, dus was echt een cadeautje.

24 november Penang botanische tuin, 30 gr.

Na een dagje luieren hebben we woensdag de bus gepakt naar de botanische tuin. Dat scheen niet zo gemakkelijk te zijn. Bus 202, waarvan we dachten dat die er heen ging, kwam maar niet. Toen hij er eindelijk was, zei de chauffeur dat we bus 10 moesten hebben. Hij was dan wel zo aardig dat hij ons gratis meenam naar het Komtar busstation. Hoewel een hoop bussen zeer regelmatig arriveerden en weer vertrokken, liet bus 10 op zich wachten. Maar geduld is een schone zaak en uiteindelijk stapten we met 5 man de bus in. Na een ontzettende toeristische route gereden te hebben kwamen we uiteindelijk met vieren (allen toeristen) bij de tuin aan. We hadden in de Lonely Planet al gelezen dat er apen in de tuin rondliepen, dus we waren op onze hoede. Direct bij de ingang zat er een flinke groep op de weg en zaten er een paar in de bomen. Hé, dacht Wilja, dat is grappig om te zien en ze maakte een paar foto's. Dat grappige was er heel snel af vanaf het moment dat die apen ons in de gaten kregen en op ons afkwamen met ontblote tanden. Ja, wij hebben dat Bokito verhaal ook gelezen en we hebben ook gelezen dat als een aap zijn tanden laat zien, dat je dan nog niet jarig bent. Dus we probeerden zo snel voorbij de apen te lopen, maar ze kwamen gewoon achter ons aan. Shitter de shit shit!!! Na een klein sprintje waren we verlost van die beesten. Tijdens onze wandeling hebben we ook nog een leguaan gespot en een groep eekhoorns. Die laatsten waren nootjes naar beneden aan het gooien. In eerste instantie hadden we ze helemaal niet gezien, totdat we 'bekogeld' werden en we naar boven keken. Ze zaten daar nootjes in de bomen te eten en de schillen lieten ze naar beneden vallen. Al met al hebben we 2 uur in de tuin rondgelopen en we hebben lekker gepicknickt met het meergranen brood dat we de avond er voor hadden gekocht. Jammie. Helaas stond er bij de uitgang geen bus. Tja wat nu?? Op ons dooie gemak zijn we maar gaan lopen, in de tegengestelde richting van de bus. Wellicht dat we nog andere haltes tegenkomen waar meerdere bussen stoppen. Dat laatste bleek een goede gok en na ca. 15 minuten banjeren konden we een bus naar het busstation/ shoppingcenter pakken. In het shopping center hebben we flink inkopen gedaan voor de treinreis die we donderdag zouden gaan maken. Je weet toch nooit of er wat eetbaars te halen valt in de trein. 's Avonds hebben we onze backpacks en rugzakken eens goed overhoop gehaald en opnieuw ingepakt. Even weer een grote opruiming voordat we een reisdag voor de boeg hebben.

25 november van Penang naar Singapore

Om 5:15 uur ging onze wekker. Wat een vroegte, vooral als je vakantie hebt. Maar we wilden om 6:30 uur de boot naar Butterworth hebben om zo op tijd op het station te zijn voor de trein die om 8 uur zou vertrekken. Eerst hebben we de bus naar de Jetty (veerpont) genomen. Na ongeveer 10 minuten wachten vertrok de pont naar Butterworth. Om 7 uur waren we aan de overkant en was het nog 5 minuten lopen naar het station. De trein vertrok stipt op tijd en de reis kon beginnen. We waren al gewaarschuwd dat de airco in de trein op standje diepvries zou staan, dus gewapend met truien en lange broeken zaten we daar met ons goede gedrag. Na een uur leek de airco in onze wagon oververhit geraakt te zijn, want dat ding blies alleen nog maar lauwe lucht. En per kwartier werd het warmer en de truien gingen uit. Ook het treinpersoneel merkte het en tijdens een stop op een station kwamen de airco-specialisten aan boord. Daarna blies de airco gelukkig wat koelere lucht. Na Kuala Lumpur veranderde dat in steenkoude lucht en de truien gingen weer aan. Onderweg onweerde en regende het flink. Dat was waarschijnlijk die enorme bui die wij 's nachts op Penang gehad hadden. Nog voor Kuala Lumpur hadden we een vertraging van een 45 minuten opgelopen. En om 21:00 ur waren we pas in Johor Bahru, de grens met Singapore. De douane kwam de trein in en in plaats van ons paspoort af te stempelen gaven ze er een krabbel in. Vervolgens reden we 10 minuten verder en waren we in Woodlands, Singapore. Daar moesten we met onze bagage de trein uit en in de rij om een stempel te halen bij de douane. Gelukkig duurde dit niet al te lang en binnen 30 minuten waren we door de douane heen. Toen moesten we nog een half uurtje totdat we op het station van Singapore waren. Inmiddels was het al 23:00 uur, dus we hadden er 2 uur langer over gedaan. Bij het station was het erg moeilijk om een taxi te krijgen, want die waren in geen velden of wegen te bekennen. Dan maar lopen naar de metro. Onderweg vonden we wonder boven wonder een ATM en daar trokken we direct wat Singapore Dollars uit. Na wat mislukte pogingen om op straat een taxi te strikken, hadden we eindelijk geluk en vonden we er een die ons naar het oosten van Singapore wilde brengen. Rond 12 uur waren we bij het hotel en na een snelle douche vielen we doodmoe in slaap.

26 november Singapore, 30 graden

Na lekker uitgeslapen te hebben, hadden we besloten om heel rustig aan te doen en niet te lang te wandelen. We namen de metro richting het centrum en zijn we vanaf de cityhall naar de Marina Bay gewandeld en langs de Singapore rivier naar Fort Canning. De skyline is prachtig te zien vanaf de Queen Elizabeth promenade. In deze buurt vind je ook nog veel invloeden van de Britten, compleet met bruggen, de pier en een oud douane gebouw. Langs de rivier zaten veel seafood restaurants waar we zowat steil achterover vielen van de prijzen. Toch hadden we trek gekregen en we besloten een shopping mall op te zoeken waar het eten wat betaalbaarder zou zijn. In de Funan Digital life mall hebben we bij Food Junction gegeten. Dit een soort La place met een stuk of 12 aparte keukentjes die elke maaltijden uit een ander land of type bereiding verkochten. Beter dan La Place!! Van de Koreaan tot de Tepanyaki Japanner. Voor zo'n 7 euro hebben we heerlijk Japans geluncht. Onderweg nog een hele grote kerstboom tegengekomen, dat is toch heel vreemd Christmas in the tropics. Na een rondje bij Fort Canning Park zaten we toch aardig aan onze tax en hebben we de metro terug naar het hotel genomen. Voor ons gevoel hadden we de halve stad doorgewandeld terwijl we maar een heel klein deel gedaan hadden. De moeheid van de trein had zijn terugslag gegeven. 's Avonds hebben we supergoedkoop gegeten 12 S$+ geroosterde eend en Char Siew bij de chinees om de hoek. We zitten nl. met ons hotel in het oostelijk deel van de stad en daar wonen heel veel Chinezen. Dit is geen Chinatown, want die zit meer uptown. Maar je wordt hier in de winkel begroet met Ni Hoa (= hallo in het Chinees).

27 november Singapore Sentosa Island, 34 graden

Ferry wilde graag naar het strand, dus we gingen die dag naar Sentosa Island. We wilden ook uitvogelen wanneer er een bus naar Melaka ging. Vanaf het metrostation Lavender moest het niet ver zijn, maar we wisten niet precies waar we moesten zijn. Wilja werd daardoor eerst getrakteerd op de wandel-vier-daagse, Ferry was er heilig van overtuigd dat het in de buurt moest zijn. Het was een stuk warmer dan de dag ervoor en Wilja had het erg zwaar. Gelukkig vonden we na 15 minuten de mall waar een hoop travel agents zaten en voor 23 S$ pp boekten we de bus voor maandag naar Melaka. Met de bus zijn we naar Harbourfront gereden. Onze Indiaase buschauffeur kletste er vrolijk op los, maar door zijn accent konden we hem soms moeilijk verstaan en zeiden we voor de vorm en beleefdheid maar 'OK'. Bij de Harbour hebben we eerst wat gegeten, want het was inmiddels al bijna 12 uur en dat is voor Ferry etenstijd. Voor 2 S$ pp konden we met de speciale Sentosa bus naar Sentosa Island en daar konden we ook onbeperkt gebruik maken van de shuttle busjes op het eiland. Lekker bijdehand! Die busjes zaten continu tjokvol, bleek achteraf. Eerst hebben we gelounged op Palawan beach en daarna zijn we naar Siloso gelopen voor een wifi spot. Helaas is Singapore niet toeristenvriendelijk wat betref wifi-gebruik. Je moet je eerst via een site registreren en een lokaal mobiel nummer invoeren, want per sms ontvang je een password voor je gewenste login. Dat ging voor ons dus niet op, want buitenlandse mobiele nummers worden niet accepteerd bij de registratie. Tot slot zijn we naar het deel Imbiah gegaan en hebben we een optreden van Viktor Rubillar gezien. Een gozer uit Argentinië die 4 Guiness Book of records heeft met het jongleren met voetballen. Toevallig hadden we de dag ervoor een interview met hem op Channel News Asia gezien. Hij kon met 5 voetballen tegelijk jongleren! Wij kunnen dat niet eens met 2 voetballen. Hahaha! Daarna hebben we de Merlion walk gelopen, dit is een lange fontein in Gaudi stijl. Terug in de Harbour Front besloten we om met de bus naar het hotel te gaan. Zo konden we uitvinden waar de bus ergens stopte bij het hotel en hoe lang hij er over zou doen vanaf Lavender. Dan wisten we hoeveel tijd we moesten incalculeren voor maandag, want we moeten ons dan om 8 uur melden bij het reisbureau voor de bus die om 8:30 uur zal vertrekken. 's Avonds na het eten hebben we een internet café opgezocht en een hotel in Melaka geboekt. Toch even snel op het nieuws gekeken in Nederland, en jawel het heeft gesneeuwd!!! Het verschil in graden is inmiddels opgelopen naar meer dan 35, dus dat wordt echt afzien...

28 november Singapore, 33 graden

Onze laatste dag in Singapore hebben we het hééééél rustig aangedaan, want het was ontzettend warm en vochtig. We waren niet vooruit te branden. We wilden met de metro via Orchard Road (de PC Hooftstraat van Singapore) naar de Botanische tuin. Na 3 pitstops voor de nodige natjes en droogjes hebben we uiteindelijk de tuin bereikt. Het was goed te merken dat het zondag was, want er waren veel mensen aan het picknicken. Alleen geen gezang, gedans of karaoke zoals in China, maar wel veel restaurantjes. In Singapore hoef je echt geen honger te lijden, want om de 5 meter kun je ergens wel wat eten of drinken.

Edminda

Een botanische tuin, goedkoop eten, veel malls waar je kunt shoppen en ook nog een beroemdheid op zien treden... sounds like paradise to me!
En dan die 30 graden.. zou op dit moment al tevreden zijn met de helft. Momenteel is het iets onder het vrienspunt en heel nederland is vandaag in het verkeer overvallen door de sneeuw: meer dan 800km file! Was nog wonder dat m'n trein wel reed en ook nog op tijd... was afgelopen tijd nog wel eens anders!
Hoop dat jullie reis voor de verandering nu eens zonder oponthoud verloopt. het is per slot van rekening wel vakantie voor jullie!

Groetjes, Edminda

Walter

Dat klinkt allemaal te gekko. Foto's zien er ook goed uit.
Hier in het koude Holland is het koud. Min zoveel.

chantal

Ik kijk naar buiten en zie de sneeuw ... heerlijk om dan zo'n lekker zonnig verhaaltje van jullie te lezen .....
Ik moet nog even wachten tot 11 jan, maar dan mag ik ook op weg ... Thailand .... Auckland en Sydney .... heerlijk..... niet zo lang als jullie maar een maand is toch ook wel heeeeeeeeeeeeeel fijn......

Marco

Tja.. van -7 graden hier naar 35 graden daar is wel een groot verschil. Ga een heerlijk ijsje eten in Melaka. Ze zijn daar beroemd. Leuk al jullie verhalen. Ben erg benieuwd naar Kuala Lumpur.

Marco