wilfer.reismee.nl

Melaka, een stukje Holland in Azië

29 november van Singapore naar Melaka, 30 graden

Weer vroeg op vandaag, 06.00 uur de wekker. Om 08.30 uur vertrok onze super-de-luxe 5 sterrenbus vanaf Singapore naar Melaka. Het was echt een superbus met maximaal zo´n 25 mensen en een gigantische beenruimte. De grens over ging ook lekker snel. Zelfs de 2 tijgerbier van Ferry mochten gewoon door, ze waren wel gezien door de douanier (hij moest er namelijk hard om lachen met zijn collega). Ons paspoort begint een aardig kunstwerk te worden met al die verschillende stempels en visa, allemaal in verschillende kleuren. De mooie trip duurde ongeveer 4,5 uur, met een verplichte stop bij een wegrestaurant meegerekend. We werden alleen niet helemaal goed afgezet, bij het centrale busstation zo´n 2,5 kilometer van ons hotel. Eerst maar een burger en wat friet bij Mc Donalds halen en daarna weer verder met de local bus. Deze was echt aftands vergeleken met die 5 sterrenbus. Ferry had lekker het raampje open in de bus, arko. Aangekomen in ons hotel was ons bed bekleed met rozenblaadjes, echt leuk. Wilja had namelijk voor de eerste keer op booking.com aangegeven dat we op honeymoon zijn. Na een heerlijke maaltijd, Wilja had een Maleisische laksa en Ferry een chicken curry, zijn we in de stromende regen naar ons hotel teruggegaan. Ferry heeft eindelijk zijn regenponcho getest!!

30 november Melaka, 33 graden

Lekker uitgeslapen en rustig in het zonnetje ontbeten. Vandaag staat een stadswandeling in Melaka op het programma, oftewel terug naar het Nederlands erfgoed. Melaka is namelijk meer dan 100 jaar Nederlands geweest. Het centrum is ongeveer 10 minuten lopen vanaf het hotel. Allereerst gaan we even langs de VVV om een kaart te halen. Daar hebben ze een kamer ingericht met de opgravingen die zijn gedaan naast het fort. Vanaf het fort zijn we naar het water gelopen. Er is absoluut geen strand in Melaka maar het stadje is prachtig. De Porta de Santiago is de enige poort die nog is overgebleven van de oorspronkelijke omwalling. Het leuke is dat boven de poort anno 1670 staat met het logo van de VOC. Dat geeft je toch het gevoel dat die poort eigenlijk van ons is, hahaha. Boven de poort op de heuvel staat de St. Paul Church met allemaal Nederlandse grafstenen. Na de heuvel hebben we het Stadhuys, de gereformeerde kerk en nog een aantal koloniale gebouwen bekeken. Het was weer erg warm vandaag, daarom zijn we maar naar Chinatown gelopen en hebben we lekker gegeten. 's Middags hebben we nog 2 dagen extra in Melaka geboekt en tevens ons hotel in Kuala Lumpur. Het is te merken dat de Maleisische bevolking vakantie heeft, er zijn echt weinig hotels nog te krijgen. Ja, alleen de echt prijzige en daar zitten we nu echt niet op te wachten. Het luxe deel van de vakantie doen we vanaf 11 december...

1 december Melaka, 32 graden

Vandaag hadden we het plan gevat om naar Mini Malaysia te gaan. Daar hebben ze uit alle provincies van Maleisië huizen nagebouwd. Het schijnt dat iedere provincie een eigen stijl van bouwen heeft... We gaan het zien. Via de VVV wisten we dat we met bus 17 naar Sentral Melaka moesten, het centrale busstation, en van daaruit bus nummer 19. Voor 3 RM werden we 45 minuten door Melaka rondgereden voordat we eindelijk op het busstation waren. Dat is nog eens een toeristische route! En vergeet niet dat op deze route alleen de meest uitgewoonde, afgeragte, aggenebbes uitziende bussen rijden, die minimaal 35 jaar oud zijn. Zodra de chauffeur maar een beetje gas gaf, dan rammelden de ramen er zowat uit. Op het busstation konden we snel de 19 pakken. In totaal hebben we vanaf het centrum van Melaka er 1,5 uur overgedaan! Terwijl het maar 15 kilometer is. Bedenk dat je in 2 uur vanaf Melaka Sentral in KL (Kuala Lumpur) kunt zitten. Oké, mini Malaysia. Er is een Maleisisch deel en een Aziatisch deel. We besloten eerst het Maleisische deel te bekijken. Ieder huis was op palen gebouwd en je kon bij ieder huis naar binnen (eerst schoenen uit) om te zien hoe de locals woonden. Na 3 huizen geloofden we het wel en hebben we alleen die huizen van binnen bekeken in welke provincies we zijn geweest. De reismoeheid slaat hier weer een beetje toe. Verder hebben we dansoptredens gezien van dansers die traditionele dansen lieten zien. Daarna zijn we naar het Aziatische deel gelopen.Hier stonden huizen uit de omringende landen van Maleisië, zoals Vietnam, Thailand, Singapore, etc. Dit was meer vergane glorie dan dat het leuk en interessant was om er rond te lopen. Doodzonde! De huizen waren zeker 15 jaar terug er neergezet om er vervolgens geen hol aan te doen, zodat de boel er vervallen uitzag. Het terrein zelf was mooi, want het lag in een mooi aangelegd stuk bos, met een waterpartij erbij. We zagen ook een paar bungalowtjes staan en een oud zwembad. Vroeger kon je er blijkbaar ook overnachten, maar nu zag dat er echt niet uitnodigend uit. We dachten dat de bus rond 13 uur zou komen dus zijn we rustig aan naar de bushalte gelopen. Daar hadden we nog steeds het idee dat we zeker nog een half uur moesten wachten op de bus, dus Wilja zat wat te prutsen op haar mobiel en Ferry stond te navelstaren naar de bomen. Hierdoor misten we gewoon de bus, die om 12:45 uur achter ons langs reed waarbij de chauffeur Ferry nog aankeek. Shitter de shit shit. Nu werd de vraag van vandaag: Wanneer gaat de volgende bus? Ferry had al een beetje honger, terwijl bij Wilja spontaan de eetlust vertrokken was. Ok, misschien om 13 uur nog een bus? Nope. Een taxi bood ons nog aan om voor 30 RM (7,50 euro) ons naar Chinatown te brengen. No thank you, we will take the bus we don't have enough money (jokkerdejokjok). Ok, 25 RM? Noho, we only have money for the bus. Gelukkig kwam er eentje om 13:20 uur, zodat we binnen een half uur op Melaka Sentral waren. Na wat gegeten te hebben, zijn we naar de ticketbox gelopen om een busticket naar KL te scoren. Goeie genade, doe ons maar een boom, dan zien we het bos niet meer. Een stuk of 10 loketten boden busreizen aan naar KL. Tja, welke zullen we nemen? De prijs varieerde van 9 RM tot 23 RM. We besloten een gulden middenweg te pakken een ticket voor 12,20 RM te kopen. Ferry had op de weg van Singapore naar Melaka ook al bussen van deze maatschappij zien rijden en die zagen er wel knap uit. Dus tickets hebben we, check. Nu boodschappen doen. Ehhh, Wilja had gezien dat er een megasupermarkt was bij het busstation van Tesco. Dat kenden we nog van Zuid-Engeland. Hier waren we algauw een uur zoet, omdat we alles moesten zoeken en niet wisten waar het allemaal stond. Buiten weer aangekomen, was er een flinke donkere onweerslucht komen opzetten. We knepen in onze handjes dat we droog het hotel zouden bereiken. In de bus zei Wilja tegen de kaartjesverkoper:'Stadhuis'. Dat was het centrum van Melakacentrum. Grappig om duizenden kilometers van Nederland te zijn en door 'stadhuis' te zeggen op je plek van bestemming aan te komen. Gelukkig werden onze gebeden gehoord en het bleef zelfs 's avonds droog toen we erop uit gingen op wat te eten. Het kiezen van eten is in Thailand en Maleise echt een verrassing. Met vele schitterende plaatjes van overheerlijke gerechten, die tevens ook gewoon op het menu worden genoemd wordt je naar binnengelokt maar als je iets wilt bestellen hebben ze maar 30% van de kaart. Zeker geen vis want die is al héééél lang niet meer gevangen!! Of de vis wordt erg spicy gemaakt, maar dat is niets voor Ferry. Dan komen de vlammen uit zijn oren. Dus je houdt eigenlijk alleen maar kip, eend en varken over.

2 december Melaka, 32 graden

Tijd om eens een fiets te huren voor de verandering. Voor 8 RM per fiets konden we de hele dag rondtoeren door Melaka en omgeving. Allereerst zijn we naar de drijvende moskee gegaan. Het is eigenlijk een moskee op palen maar dat mag de pret niet drukken. De moskee is prachtig maar de appartementen die erom heen staan zijn onbewoond en vervallen en dat maakt het tot een spookstad. Het hele eiland Pulau Melaka is eigenlijk zwaar verlaten en sterk vervallen. De fietstocht is er niet minder leuk om, want we toeren lekker langs de kust en krijgen onderweg bijzonder veel aandacht van de plaatselijke bevolking. Hoezo een rijdende attractie??? Niemand fietst hier bijna, want de benzine kost maar 0,50 Euro per liter. 's Middags zijn we langs de Melaka rivier naar Kampung Morten gefietst waar de oorspronkelijke Maleisische huizen staan, Kampung Houses. Villa Sentosa is daarvan de mooiste. Op de terugweg hebben we nog lekker langs de Straat van Melaka vrachtschepen zitten kijken. De Straat van Melaka is namelijk een van de drukste vaarroutes ter wereld. Daarna vonden we het wel weer best met fietsen. Onze billen begonnen al te protesteren en we hadden aardig wat klapkuiten gekweekt.

03 december Melaka, 32 graden

Tijd voor een culturele dag. Melaka heeft veel interessante musea op een 1 km2 dus keus genoeg. De musea zijn bijna allemaal Rm 2 per persoon of zijn geheel gratis. De 1e keus viel op het Paleis van de Sultan. Het is een replica van het paleis wat in de 15e eeuw door brand is verwoest. Het paleis is mooi ingericht met kostuums, wapens en gebruiksvoorwerpen uit de 13 Maleisische Staten. Met tekeningen werd tevens de geschiedenis van de Sultan goed weergegeven. Het was 's morgens trouwens erg rustig dus we hadden het Paleis bijna voor ons zelf. Naast het Paleis staat het gebouw van de Maleisische Onafhankelijkheid dat je gratis kunt bezoeken. In het gebouw bevind zich een zeer mooie tentoonstelling over hoe de Maleisische Onafhankelijkheid van de Engelsen tot stand kwam en tevens een klein stukje geschiedenis van ons eigen Nederland. Hoe wij Melaka van de Portugezen overnamen en weer kwijtraakten aan de Engelsen. De Tweede Wereldoorlog met de inval van Japan komt ook aan bod, net als het communistische gevaar in de jaren 60. Na dit 2e museum hadden we toch nog de puf om een 3e te bezoeken. We besloten te gaan voor het architectuur museum. De Maleisische bouwkunst werd uitgelegd via maquetes van huizen en forten. Een interessant museum waar we tevens ideeen hebben opgedaan welke gebouwen we graag in Kuala Lumpur wilde zien. Na dit museum vonden we het wel welletjes en zijn heerlijk Maleis gaan eten. 's Middags wat inkopen gedaan in de enorme shoppingmall, echt een plek om te verdwalen. De dag ervoor hadden we een bakkerij gevonden in de shoppingmall maar om die nog een keer te vinden... Dat viel niet mee. Daarna een lekkere seafood pizza genomen bij de Famosa gate. Morgen naar Kuala Lumpur.

AnoukB

Hey Wil & Ferry, wat een heerlijke verhalen weer zeg terwijl het hier sneeuwt en vriest :-) Geniet nog maar ff lekker! Grtz

SinterLeen

En weer een topverhaal...
Ja ja, Sint leest ze allemaal!
Ze zijn enthousiast en leerzaam bovendien
Geweldig om te lezen wat jullie beleven en zien.
Het humorsausje erover smaakt heerlijk,
'Shitterdeshitshit' en 'jokkerdejokjok' vindt Sint meesterlijk
Geniet met al je volste teugen
Deze reis zullen jullie je je leven lang heugen!!
xx Sint

Edminda

Na verkleed als een eskimo met snowboots een serieuze sneeuwbui getrotseerd te hebben om wat boodschappen in te slaan is dit letterlijk een hartverwarmend verhaal om te lezen!
Geen wonder dat ze daar niet fietsen met die benzine prijzen. ter vergelijking: wij zitten hier nu op 1,50 dat is letterlijk 3 keer zo veel!
De tempels, paleizen en musea zullen ondertussen jullie ondertussen wel een beetje je neus uitkomen, maar ik moet zeggen, degene die jullie bezoeken klinken wel erg interessant! Jullie weten ze wel uit te zoeken! Veel plezier in Kuala Lumpur!

Groetjes, Edminda

anita

Oh heerlijk zeg 32 , 33 graden. Toch heeft hier de sneeuw ook weer wat. Super die reis van jullie. veel groetjes van pa en ma