wilfer.reismee.nl

Reykjavik en de gouden route

9 oktober naar IJsland, Hafnarfjördur, 7 graden

Om 12:15 uur waren we op Schiphol waar we direct onze backpacks konden afgooien bij de incheckbalie. We hadden taxi Sharno weer gechartered voor de transfer. Thanks BM en BV! Bij de security check werd Wilja's handbagage eruit gepikt voor nadere controle. Natuurlijk had zij geen drank in de tas zitten, want dat wist ze zo onderhand wel. De man die naast haar stond echter niet, want die had dan ook 3 pakjes drinken in zijn tas zitten. Die moest hij inleveren. Gelukkig konden ze niets geks in haar handbagage vinden en mochten we doorlopen. Hahaha, volgens Wilja werden ze getriggerd door de 2 stukken komkommers die ze mee had. Die bestaan voor 90 % uit water. De vlucht verliep verder prima en we landden 7 minuten later dan gepland op Keflavik Airport. Voor dat we het wisten stonden we alweer buiten om de bus naar het hotel te nemen zonder dat we bij binnenkomst ons paspoort hadden later zien. We hebben dan ook geen stempel in ons paspoort erbij gekregen, Fer vond dat toch wel jammer. We hadden gelezen dat het erg duur in IJsland was, dus had Ferry op het vliegveld nog even vlug een 6-pack Tuborg bier gekocht. 's Avonds tijdens het douchen kwamen we erachter dat het warme water een wel hele vreemde lucht had. Dat komt doordat het warme water direct uit de grond komt en dan ook naar zwavel ruikt, beter bekend als de rotte eieren lucht. Maar gelukkig blijft de lucht niet aan je huid zitten.

10 oktober Reykjavik, 4 graden

Na een heerlijk lange nacht van 10 uur, zaten we om half 8 netjes aan het ontbijt. De ontbijtzaal was net als de rest van het hotel helemaal in Vikingstijl ingericht en we zaten dan ook op houten bankjes tussen een elandekop, bizonkop, walvisbeenderen en everzwijnevellen te eten, inclusief aardewerk servies. De eigenaar kwam meteen praatje met ons maken en vertelde dat het vandaag goed weer zou zijn om het Noorderlicht te kunnen zien. Tussen 10 en 12 uur 's avonds zouden we een grote kans hebben om de Aurora Borealis, het Noorderlicht, te kunnen zien. Hmm, dat moeten we even in de gaten houden. Daarna zijn we met de lokale bus in een half uur naar Reykjavik gereden. Daar hebben we een rondwandeling gemaakt door de stad. Ook wilden we zien waar het domestic airpor t was, want daar moesten we de huurauto de volgende dag ophalen. We hadden de auto via Sunny Cars gehuurd maar bij de Rental balie aangekomen zei de man:'Sunny Cars? Not here.' Huh? Wij dachten meteen:'Hebben wij dat weer.' Gelukkig hadden we onze papieren bij ons en bleek de auto via Sunny Cars bij Budget Rent a Car te zijn. De man achter de balie had het blijkbaar erg rustig, want hij bood aan om ons bij ons hotel de volgende dag op te halen. Dat is heel mooi. Daarna hebben we de Perlan (parel) bezocht. Dat is een glazen koepel die gebouwd is op 5 tanks die voorheen deel uitmaakten van het warmwatersysteem van Reykjavik. Vanaf de koepel op de 4e verdieping hadden we een mooie uitkijk over Reykjavik en omstreken. Via de Kringlan mall (we moesten ff pinnen en water halen) hebben we de bus terug gepakt. Terug in het hotel kwamen we erachter dat we het verkeerde water hadden gekocht, nl. bruisend water. Ja, dat hebben wij weer. Waarom zetten ze dat niet duidelijk op de fles?? Ferry durft het water uit de kraan niet te drinken, terwijl IJsland bekend staat om zijn zeer schoon en helder water. In combinatie met medicijnen is bruisend water toch niet zo'n goede aanrader. 's Avonds hebben we in het restaurant bij het hotel een gegeten waar Jonas, de eigenaar, ons nog herinnerde dat om 10 uur de 'show' zou beginnen. Het is inmiddels 22.30 uur en dat licht hebben we nog niet gezien , hahaha.

11 oktober de Gouden route, 4 graden (met wind -8 graden)

Oké, geen Aurora Borealis gezien. We hadden nog de wekker om half 12 gezet, maar we zagen niets in de lucht dat op de Borealis leek. Terug in bed en slapen maar. Na het ontbijt was Ferry naar de receptie gelopen om Budget Rent te laten bellen voor de hotel pick up. Hij bleeft zo lang weg dat Wilja zich afvroeg of het allemaal wel goed ging. Uiteindelijk kwam hij terug op de kamer en vertelde dat hij met Jonas ( de hoteleigenaar) aan de praat was geslagen. Die Jonas dacht dat Wilja uit Groenland kwam. Hahaha! Wilja de Eskimo. Hoewel er een sushi wel ingaat... Verder vond hij ons erg aardige mensen en bij vertrek kregen we van hem een beeld van Thor cadeau. Hij vertelde dat dit de sterkste Vikinggod is, for good luck. Kijk, dat is nooit weg! Om 10.00 uur stipt worden we opgehaald door Helgi van Budget Rent. Hij brengt ons als een ware Mika Hakkinen naar de binnenlandse luchthaven van Reykjavik. Binnen 15 minuten was alles geregeld en konden we gaan rijden met onze VW Polo, en wel met winterbanden. De trip naar Geysir duurde ongeveer 1,5 uur vanaf Reykjavik door een prachtig vulkanisch landschap. Onderweg kwamen we de imposante explosiekrater Kerio tegen. Als die gaat beginnen... Nog even rusitg houden aub!! Het geiserveld van Geysir is wereldberoemd. De Strokkur spuit zo rond de 8 à 10 minuten tussen de 30 en 35 meter hoog. Het is best lastig om een mooie foto te maken van het ingekapselde water en daarna van het hoogste punt. Dit vergt wel enig geduld hahaha. Ondertussen was een IJslands gezin bezig eieren te koken. Boiling point 15 minuten. Zij hadden gewoon een tas mee van de supermarkt en koken maar. Oma hield de tijd bij. Na deze prachtige ervaring hebben we een hapje gegeten en naar de Gullfoss waterval gereden. Dit is er eentje die in het rijtje past van de Niagara Falls en de Iguacu Falls. Het was er zo koud dat het water verijsde op het land en tegen de bergen. Op de achtergrond lag veel sneeuw op de bergen en de gletsjer Langjökull. Vanaf ons Farmhotel voor die avond hadden we daar een schitterend uitzicht op.

Karin

Leuk een beeld van thor, ik heb laatst die film gezien ;-)Leuk dat jullie weer een reisverslag maken!

PapMam W

Allereerst: Ferry van haerte gefeliciteerd met je verjaardag! Nog veel plezier in Ijsland. Leuk om het verslag te lezen.

D&W

Gerben

Hé, jullie zijn " on the road again". Wat leuk! En wat een orginele bestemming. Een goede tijd toegewenst en Ferry, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Zo ver vanhuis heb je m vast nog niet vaak gevierd.

Loes

Wat leuk weer om jullie reisverslag te lezen. Heerlijk. Ferry van harte gefeliciteerd en maak er samen een leuke dag van. Dat zal vast wel lukken!

anita en henk

heerlijk om jullie verslagen weer te lezen en alles wordt weer professioneel met naam genoemd, jullie hebben er zeker weer veel tijd van te voren aanbesteed. groetjes de Bruintjes

conny en ronald

Gaaf gaaf gaaf, t'is net of ik er zelf bij ben. Toppie, we gaan jullie verder volgen. XX

Edwin

Veel plezier en genieten.

hahaha het geeft nu niet als je een "ræfill"(ijslands) onder de douche laat.. het ligt aan het water :-)

Edminda

Ben beetje laat met mijn reactie, want loop beetje achter met mail. Toch ff tijd gemaakt, want deze ervaringen wil ik niet missen! Klinkt al van begin af aan erg goed, wil ook nog keertje naar ijsland.....
Veel plezier en geniet ervan!!