wilfer.reismee.nl

Het noorden en het westen

18 oktober naar de Hverfjall krater, -6 graden

's Nachts een echte IJslandse sneeuwstorm. We werden dan ook wakker in een winter wonderland met 15 cm sneeuw. De temperatuur was ook drastisch gezakt naar -6 graden. Wat een geluk dat de nieuwe auto ook stoelverwarming heeft. Na het ontbijt was het tijd voor wat actie. Op advies zijn we een tocht gaan lopen naar de Hverfjall krater, deze route liep langs een grot met warm water. Doordat alles wit van de sneeuw was, wisten we niet zeker of we soms wel goed liepen. Het is hier doodnormaal dat je een stuk land betreedt dat afgelsoten is met een hek. Dat hek is er alleen voor om de schapen binnen het stuk land te houden en je mag gewoon het land op zolang je het hek maar weer dichtdoet. Na een keer verkeerd gelopen te zijn hebben we toch de grot gevonden met het warme water. We konden het al goed zien aan de rotsen, want die waren door de warmte van de rotsen niet besneeuwd. Het bleek dat er meerdere grotten waren die vlak naast elkaar lagen. Voor elke grot had men een bord gezet met een waarschuwing (in het IJslands) waar we uit de plaatjes begrepen dat je geen kaarsen of vuurtje mocht stoken in de grot. Logisch, gezien de gassen die vrijkomen die uit het water naar boven dampen... Daarna zijn we dwars door de lavavelden naar de krater gelopen. Eenmaal bovenop de krater werden we zowat uit onze skibroeken geblazen, maar we hadden wel een schitterend uitzicht over de omgeving. In totaal hebben we er 3,5 uur over gelopen en waren we blij dat we weer in de cottage waren om op te warmen. Die avond hebben we weer in de Cowshed, het restaurant van het guesthouse, gegeten. Dit restaurant hebben ze tegen de koeienschuur aangebouwd en je kunt tijdens het eten kijken hoe de koeien gemolken worden. Wilja kreeg een glaasje melk rechtstreeks van de koe. De Kjötbollur in het restaurant zijn erg aan te raden. We hebben ook nog nagevraagd hoe de toestand op de weg zou zijn de volgende dag. In IJsland hebben ze daar een hele mooie site voor gebouwd. De route naar het westen kan mogelijk glad zijn morgen, dus we zijn gewaarschuwd.

19-20 oktober naar het westen, tussen de -12 en 7 graden

Die ochtend hebben we eerst de bevroren sneeuw van onze auto afgebikt. De IJslanders hebben hier een hele andere standaard van de wegen schoonhouden dan in Nederland. Een groot deel van de wegen was voorzien van bevroren sneeuw. En opnieuw waren we erg blij met onze winterbanden. Zonder al te veel rare dingen kwamen we aan in Varmalid. Omdat we aan de vroege kant waren hebben we eerst Glaumbaer bezocht, waar een 10e eeuws turfboerderij staat. Een beetje hout en 3 meter turfmuur moest het binnen aangenaam warm houden. Daarna gegeten bij het tankstation, want er was immers geen fatsoenlijk restaurant in de buurt!! Die burgers komen onze neus uit zo langzamerhand. De volgende dag was het ruim boven het vriespunt en en konden we aardig goed doorrijden. Na het inchecken in het hotel in Mosfellbaer (vlakbij Reykjavik) zijn we richting de breuk tussen de Europese en Amerikaanse aardschol gereden. Eerst hebben we een pitstop gemaakt bij de Blue Lagoon. Hier kun je zwemmen in 'afvalwater' en het is eigenlijk de grootste toeristisch trekpleister van IJsland. Dit water komt gewoon van de energiecentrales die rondom de plek staan. Doordat het water verrijkt is met allerlei mineralen en verwarmd wordt door de geothermisch activiteit in de grond, krijgt het een blauwe, melkachtige kleur. Het heeft het een geneeskrachtige werking voor de huid. Mensen met psoriasis schijnen hier erg van op te knappen. Na een wandeling rondom het complex zijn we doorgereden naar de aardschollen. Hier in de buurt lag weer een geothermisch veld, dat duidelijk te ruiken was toen we er voorbij reden. Goeie genade wat een doordringende lucht! Helaas helpt het niet om een raam open te zetten, daar wordt het alleen maar erger van. Bij Storá Sandvik (de aardschollen) aangekomen was er verder niemand. Dat hebben we deze vakantie heel veel meegemaakt, het is zoooo rustig in IJsland. Ze hebben een bruggetje tussen de schollen gebouwd, maar waarschijnlijk moeten ze deze na verloop van tijd weer herbouwen. De schollen schuiven ca. 2 cm per jaar verder uit elkaar.

21-22 en 23 oktober Keflavik

's Ochtends zijn we meteen naar Budget Rent A Car gereden om de auto in te leveren. Het is toch altijd even afwachten wat voor truc ze nu weer uit de hoge hoed toveren (of zijn wij nu zo achterdochtig) maar nee, alles goed en we hoefden niets te betalen. Uhhh, op onze reispapieren stond wat anders maar goed, ook prima zo. De fly-bus gepakt naar Keflavik Airport en daar werden we netjes opgehaald door de dame van het Hotel Berg in Keflavik. Langs het hotel zijn we de kliffen opgelopen om daar toch een glimp op te vangen van een Puffin of een walvis maar nee , geen van beide hadden er zin in. 's Avonds heerlijk gegeten in het Druushuus. We kregen van de serveerster een goeie tip mee voor de volgende dag. Zwemmen in het buitenzwembad van Keflavik. 'Ja,ja, dat zal wel', dachten wij maar ze vertelde dat het heerlijk was. Toch de volgende dag maar eens proberen. Eenmaal omgekleed waren de eerste stappen naar buiten nog het ergste met 3 graden op de thermometer. Maar eenmaal in de heerlijke baden met het zonnetje erbij leek het net of je in de tropen lag, nou dit is misschien ook wat overdreven maar de gedachte was leuk. De dag bleef zonnig en wij een rondje gelopen door de leuke straten van Keflavik. 's Middags in het Druushuus nog even naar het plaatselijke museum en daarna weer gegeten in hetzelfde Druushuus. Heerlijke dag gehad. 's Ochtends om 5 uur op, ontbeten en om 6 uur de taxi naar Keflavik Airport. Werkelijk waar, daar zagen we een groep reizigers om 6:45 uur aan de bier en witte wijn zitten. Na 3 uur vliegen zat deze rondreis erop en Sharda stond weer klaar echt top.

Even een paar dingen over IJsland:

• Het land is zooooo stil buiten Reykjavik dat je je echt eenzaam gaat voelen.
  • Iedereen betaalt met zijn pinpas, zelfs voor een kauwgombal of een flesje drinken.
  • IJsland is aan de prijzige kant maar het viel ons nog reuze mee.
  • IJslanders raggen met hun auto, ongeacht de toestand van de weg.
  • De prijs kwaliteit-verhouding tussen hotels en guesthouses slaat helemaal nergens op. In westen is deze verhouding stukken beter dan in het oosten.
  • De IJslanders zijn stipt!!
  • Voor Jan-Kees de Jager: IJsland betaalt je terug met Kerstmis. Dat hebben ze ons beloofd.

Ronald en Conny

Dat was weer prachtig om te volgen. Maar ik geloof niet dat ik Ronald ooit meekrijg naar IJsland!! Jammer!!
Jullie hebben weer genoeg meegemaakt.

Gerben

Welkom thuis! We hebben weer erg genoten van jullie schrijfsels. Benieuwd wat er volgt....:-)

Martina!

Nou, net zelf terug van een mooie reis naar Bali en nu mijn honderden emailtjes door aan het ploeteren. En je begrijpt wel dat die van jullie voorrang hadden.... Lijkt me een prachtig land, alleen zooooo koud.... Leuk om de wetenswaardigheden te lezen, interessant. En ik begrijp die mensen best die om 6 uur in de ochtend al aan het bier en de wijn zaten ;-) Je moet toch een beetje warm blijven?

Edminda

Kwam Wilja van de week alweer tegen, dus jullie zijn al weer lang en breed terug..... Ondanks dat ik beetje laat was met lezen deze keer heb ik er zeer van genoten en ben ik ervan overtuigd dat ik deze bestemming op mijn to do lijstje moet laten staan. Ben benieuwd waar de volgende reis heen gaat en wat jullie daar allemaal beleven.